Hoe design je social content met impact? (Deel 1)

November 9, 2018

 

We hebben een doel, vertellen een verhaal en willen een groot bereik met overtreffende resultaten. Dit alles met één legendarische social post. Je bent niet alleen, iedereen schreeuwt online om aandacht. Zowel tekstueel als visueel. Visueel is de grootste eye-catcher. 

 

“Een social media post met visuele content
scoort vele malen hoger”

 

Alleen wanneer voldoet een afbeelding of video aan de standaard om gezien te worden? Er is een aantal richtlijnen en met een bepaald advertentiebudget kom je redelijk in beeld op iemand zijn persoonlijke nieuwsoverzicht. Maar ook zonder deze eigenschappen kan een sociale post viraal gaan. Ligt het aan de content? Naamsbekendheid van het bedrijf? De persoon die het deelt? Of datum/tijd van plaatsing, of toch een beetje geluk? Zo maar een aantal zaken waar je over kunt nadenken... Wij duiken in een stukje ‘content design’.


 

Praatje-plaatje-conversie

 

Als voorbeeld gaan we kijken naar een case van onze klant Stibat.
Hun primaire doel; Het inzamelen van Lege batterijen.

 

Stibat kwam met het idee om tijdens Halloween (Trick or Treat) in plaats van snoep, lege batterijen op te halen langs de deuren. Om dit te stimuleren verloten ze een gratis inzamel-tas. Hiervoor realiseerde wij de Halloween campagne ‘Batterij… of je leven?’

 

Deze campagne bestond uit een korte promo video, social media advertentie(s) en een landingspagina met aanmeldformulier. De kick-off is een concept, script en een storyboard voor de video. Uiteindelijk de shoot en uitwerking van het materiaal.

 

Campagnebeeld ‘Batterij… of je leven?’

 

 

Samen met het gezicht van Stibat, Henk, creëerde we een opvallende visual en promo video met de boodschap “Batterij… of je leven?” De geintresseerde konden zich aanmelden op de landingspagina legebatterijen.nl/halloween. Vervolgens verlootte Stibat een inzameltas in Halloween Stijl. Oftewel typisch een “Praatje-plaatje-conversie”.


De promo video werd als linkadvertentie gepromoot op zowel Facebook als Instagram. Dat houdt in dat wij voor beide kanalen een video en beeldmateriaal moeten leveren. Maar hoe zorg je voor impact met je plaat?

 

 

Video-content formaten en verhoudingen

 

Als we spreken over social dan hebben we het over voornamelijk video content.

De aandachtsspanne voor video is dan ook een stuk groter dan een afbeelding.

 

“In 2021 is 82% van het internetverkeer video content (Cisco)“

 

Je krijgt in enkele seconden de informatie in een kort verhaal. Het is leuk en het kost je minder tijd en moeite om het te verwerken. Ook voor de campagne van Stibat maakte wij een promo video in 2 formaten. Waaronder 4:5 formaat voor onze scrollende smartphone gebruikers.

 

“In 2018 is dan ook maar liefst 93% van Nederland in bezit van een smartphone. (Consultancy.nl)

 

Het aantal smartphone gebruikers is dan ook enorm toegenomen. Er is namelijk niet alleen een stijging in gebruik onder jongeren. Maar met name ook de oudere (jongere) doelgroep.  Van de 55-plussers is in 2018 94,5% in bezit van een smartphone. Het zal je vast niet ontgaan zijn, maar ook opa en oma scrollen als een malle op Facebook.

 

 

16:9 desktop compositie

 

 

 

4:5 smartphone compositie

 

 

 

Fullscreen verticaal

Om een volledig smartphonescherm te vullen met een waanzinnige visual kun je er voor kiezen om de post op te maken op 9:16 formaat. Dit werkt zowel bij Facebook als op Instagram.

 

Houd wel rekening met het omslagbeeld op Instagram. Zodra je een 4:5 of 9:16 video plaatst zal deze automatisch worden gecropped in een 1:1 formaat in het overzicht. Om te voorkomen dat je beeld of tekst wordt afgesneden, maak dan een los statisch beeld, bijvoorbeeld een keyvisual en plaats deze in de eerste frames van je video. Zorg wel dat je de teksten in het midden plaats van de visual.

 

 

Ondertiteling

 

Wel beeld, maar geen geluid? Meer dan 80% van de video’s op Facebook wordt bekeken zonder audio. Zo hebben wij ook de promo video voorzien van een ondertiteling. Als men op zijn mobiel aan het scrollen is en de videoadvertentie komt voorbij zonder geluid en ondertiteling, dan wordt de boodschap maar half begrepen. Zorg dus altijd voor ondertiteling of vul hoogtepunten aan in je video met tekst.

 

 

Geluid aan? Ja, graag!

 

Op Facebook word je beloond als je mensen aanspoort om het geluid van de video aan te zetten. Hiermee verschijnt de video hoog in het nieuwsoverzicht. Tip: geef na zo’n 10 à 15 seconden aan dat het geluid aangezet moet worden en haal vervolgens de ondertiteling vanaf dat moment weg. De kijker zal sneller overgaan op deze handeling.

 

Lees ook:  "8 tips voor ijzersterke Facebookcontent die gezien wordt"

 

 

Content design deel 2

 

Uiteraard bestaat social content design uit meerdere facetten. In het volgende deel van mijn blog ga ik het hebben over hoe je creatief om kan gaan met de verschillende mogelijkheden in het maken van een social post. En nieuwe technische toepassingen zoals 3D-foto op Facebook.

 

Social media trends 2018

https://thinkmarketingmagazine.com/social-media-design-trends-2018/

 

 

Wil jij ook legendarische social content voor je product of merk?

 

Het blu team kan je adviseren en gaat graag met je in gesprek.

Laat je een inspireren en kom langs voor een kennismakingsgesprek.

 

 

 

 

Designer

Dave Vink

dave@blu-brand.nl

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

CONTACT

T: 020 - 238 29 12
E: info@blu-brand.nl

BLU Amsterdam

John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam

BLU Enschede

Hengelosestraat 549
7521 AG Enschede