Online gepe(r)st

September 17, 2018

 

‘Ik hoop dat Sabina zich niet gepest voelt’ las ik als reactie op mijn oproep binnen een Facebook-groep voor journalisten. Waarom zou ik me gepest moeten voelen, dacht ik. Ik las de andere comments en al snel werd me duidelijk waarom deze vraag gesteld werd. Er was nogal wat commotie ontstaan. Om een letter R. Je leest het goed. Ophef om één typefout. Mijn oproep luidde: ‘Ik ben op zoek naar iemand die op zijn of haar werk geperst wordt’. Stom natuurlijk, zeker in een Facebook-groep met journalisten en taalpuristen. Maar ik ben ook maar een mens en een typefout kan de beste schrijver overkomen. Zou je denken … toch?

 

Ironisch genoeg was ik op zoek naar iemand die gepest werd en werd ik zelf opeens online gepest. Ik las veel comments met ‘meen je dit’, ‘dit kan ik niet serieus nemen’ en één die me wél raakte. Een dame zei dat de fout naar de persoon te herleiden was. Naar mij toe dus. Kende ze mij? Nee. Maar waar baseerde zij dat dan op, mijn profielfoto … mijn cv op LinkedIn? Die zien er toch best ok uit dacht ik. Ik wilde dat het me niet raakte, maar ik merkte aan mezelf dat ik het niet leuk vond. Voor mijn gevoel stonden de nare reacties niet verhouding tot de ‘enorme fout’ die ik gemaakt had.

 

‘Hoe kan het dat mensen vanachter hun laptop denken dat ze alles maar kunnen roepen?’

 

Ik besloot nergens op te reageren, behalve op de vrouw die vroeg of ik me gepest voelde. ‘Nee’ antwoordde ik. ‘Ik voel me niet gepest en ook niet gepeRst’. Maar het tegendeel was dus waar, ik heb er nog best lang over nagedacht. Ok, gepest is misschien wel een groot woord, maar als je nog iets fijngevoeliger bent dan zou je deze online belediging ook pesten kunnen noemen. Hoe kan het dat mensen vanachter hun beeldscherm maar denken dat ze alles kunnen  roepen, dacht ik later. Zou je ook zo tegen mensen praten als ze face to face voor je staan?

 

Het deed me beseffen dat cyberpesten tegenwoordig een ding is. Door sociale media zijn de grenzen vervaagd. Vanachter onze laptops en telefoons durven we meer. Je hoeft iemand niet in de ogen aan te kijken en dat gegeven maakt de drempel om te zeggen wat je wilt een stuk lager. Ook Social Media Managers krijgen hier dag in dag uit mee te maken. Consumenten vallen merken soms aan, maar beseffen niet dat er aan de andere kant van het wereldwijde web een mens zit. Van vlees en bloed, die na het werk ook graag thuis vertelt dat hij een leuke dag heeft gehad.

 

‘Social Media Managers breken hun hoofd over weer een gevatte reactie’

 

Voor het socialmedia-tijdperk belde je als consument de klantenservice op met je klacht. Nu gooi je jouw klacht online: op Facebook, Instagram of Twitter. Voor de hele wereld zichtbaar. Social Media Managers en Klantenservices breken hun hoofd over weer een leuke gevatte reactie waarmee ze likes kunnen scoren. Wil je echt lekker uitpakken als merk, dan beloon je een klacht met een grote bos bloemen of het hele jaar door gratis chocola. Een mooie ontwikkeling natuurlijk; een menselijk imago als merk en direct contact met je doelgroep. Maar er kleeft dus ook een keerzijde  aan.

 

‘Dan wordt social ineens minder sociaal’

 

Want maak je als merk namelijk een kleine fout, net als ik dat deed ... een gevatte opmerking die niet in goede aarde valt of een antwoord dat volgens de klager niet bevredigend genoeg is, dan ben je de sjaak. De pineut, de pisang én de sigaar. En soms leidt dit zelfs tot pesten. En dan wordt social ineens toch een beetje minder sociaal.

 

Zo deelde Albert Heijn een kindvriendelijk recept uit de Allerhande Box: Surinaamse roti. En dat werd een rotirel. De reacties zijn net zo pittig als de pepers in het gerecht.

 

 

 

 

En soms maken merken een plagerig grapje dat als pesten opgevat wordt. Deze consument maakt een geintje terug, maar wel met een belangrijk seintje voor Bol.com. 

 

 

 

 

‘Jullie zijn helemaal gestoord’ kreeg ING als reactie toen ze hun profielfoto veranderden. Sebas van ING voelde zich, aan zijn reactie te zien, niet gepest … maar aardig is anders.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sabina van der Hoeven

Content Strateeg

sabina@blu-brand.nl

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

CONTACT

T: 020 - 238 29 12
E: info@blu-brand.nl

BLU Amsterdam

John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam

BLU Enschede

Hengelosestraat 549
7521 AG Enschede