8 tips voor ijzersterke Facebookcontent die gezien wordt

August 30, 2018

Facebook kan je belonen én straffen door de manier waarop jij je content inzet. Je wilt natuurlijk dat jouw post bovenaan in de tijdlijn staat en je doelgroep in haar totaliteit bereikt. Door de steeds veranderende algoritmes binnen het platform, is het belangrijk om je strategie hierop aan te passen.

 

Daar kunnen wij je bij helpen! Met deze tips en tricks zorg je ervoor dat jouw  Facebookcontent staat als een huis.

 


1. Zorg dat je doelgroep de hele video afkijkt

Videocontent werkt nou eenmaal lekker. Facebook wil je dan ook belonen wanneer je ervoor zorgt dat je doelgroep een hele video afkijkt. Dit geldt wel voor video’s van minimaal één minuut. Hoe langer je video en hoe meer mensen hem afkijken, hoe hoger en vaker hij in het nieuwsoverzicht komt te staan. De uitdaging is dus om een mooie, lange video te maken die de kijker wel móet afkijken. Tip: maak een pakkende teaser met eventuele incentive die aan het einde van de video zichtbaar wordt.

 

2. Spoor aan om het geluid aan te zetten

Vaak wordt een video zonder geluid bekeken, omdat er ondertiteling aanwezig is. Hier wil Facebook vanaf. Zet jouw doelgroep het geluid aan? Dan word je beloond met een video die hoog in het nieuwsoverzicht verschijnt. Tip: geef na zo’n 10 a 15 seconden aan dat het geluid aangezet moet worden en haal vervolgens de ondertiteling vanaf dat moment weg. De kijker zal sneller overgaan op deze handeling.

 

3. Upload je video rechtstreeks naar Facebook

Gebruik geen YouTube of Vimeo om door te linken, maar plaats je video direct op Facebook. Andere platforms zijn ‘concurrenten’ en, aangezien Facebook ernaar streeft dat de videocontent minstens net zo goed als deze kanalen moet worden, zal je hiervoor gestraft worden. Het resultaat? Je video wordt minder vaak in de tijdlijn vertoond. En dat wil je nu net niet!

 

4. Zorg dat jouw content als eerste wordt gezien

Over de tijdlijn gesproken: wil je dat je doelgroep niets van je content mist? Zorg dan dat ze op je Facebookpagina de functie ‘als eerste weergeven’ aanzetten.  Zo komt jouw nieuwe post altijd bovenaan in het nieuwsoverzicht te staan en krijg je er een hoger bereik voor terug. Welke content je ook online zit, je volgers zullen alles van je zien. Tip: maak een trigger post als in: ‘Nooit meer iets missen? Zet dan deze functie aan…’ Wedden dat ‘t werkt?

 

5. Zet vaker Facebook live in

Onderzoek wijst uit dat een live video drie keer zo lang wordt bekeken en tien keer meer interactie oplevert dan ingeplande video’s. Daarnaast kun je met live video ook je bereik verdubbelen. Wees niet te kritisch: het perfecte licht, de perfecte locatie of een foutloos verhaal is bij een live video een stuk lastiger. Maak het vooral persoonlijk en stel vragen, zodat je je publiek motiveert om direct te reageren.

 

6. Wees selectief in je content

Originele content is key. Facebook onthoudt namelijk alles wat je plaatst. Mocht je toch dezelfde post willen hergebruiken, zorg dan voor een kleine verandering in beeld of tekst. Om te checken welke content beter werkt, kun je A/B testen. Zet twee soortgelijke ads in en plaats alleen de succesvolle post door die het beter doet. Deze contentvorm zal automatisch beter op bereik en interactie werken.

 

7. Maak (meer) gebruik van chatbots

Hoe meer interactie, des te vaker wordt je content getoond op de tijdlijn. Een chatbot kan zorgen voor meer (één op één) interactie, wat tevens zorgt voor een persoonlijk gesprek. En, hoe persoonlijker je bent, hoe sneller je doelgroep vertrouwen krijgt in je merk of product. Tip: door keywords te gebruiken en deze te koppelen aan een chatbot, kan interactie worden aangewakkerd. Bijvoorbeeld: ‘Heb jij interesse in X? Reageer dan met ‘ja’. Op de reacties die hieruit voortkomen kun je een gesprek aangaan.

 


8. Zet aparte lijsten in voor je campagnes

Een aparte lijst van doelgroepen, kan ervoor zorgen dat je gerichter je content in kunt zetten. Bijvoorbeeld: je zet een video online en 20% van de mensen kijkt deze video langer dan 1 minuut. Van deze mensen kun je een aparte lijst maken en daar gericht meer video’s op targetten, omdat de interesse bij deze groep hoog ligt. In de Facebook Business Manager (voor de adverteerders onder ons), kun je deze lijsten gemakkelijk aanmaken en inzetten voor je campagnes. Effectief én slim.

 

Jouw contentstrategie bepalen? Wij helpen je graag op weg! Maak een afspraak, mail of bel ons of kom gewoon eens gezellig langs.

 

 

 

 

 

Content Creative

Dominique Point

dominique@blu-brand.nl

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

CONTACT

T: 020 - 238 29 12
E: info@blu-brand.nl

BLU Amsterdam

John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam

BLU Enschede

Hengelosestraat 549
7521 AG Enschede