Maak van je merk een powerbrand

August 8, 2018

Vraag je jezelf weleens af: wie wil ik aanspreken met mijn merk? Is mijn boodschap goed onderbouwd of wil ik gewoon een nieuwe start? Dan zit je hier goed. Met deze tips maak je van je merk een powerbrand.

 

Ontdek het pijnpunt

Of het nu je propositie is, identiteit of de weg naar succes… het kan beter, dat weet je zeker. Je bent klaar om de wereld te veroveren. Maar wie is die wereld en hoe spreek je deze aan? Met een sterk merk identificeer en positioneer je jezelf en je producten en/of diensten op een onderscheidende wijze. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten makkelijker en sneller voor jouw merk kunnen kiezen. Maar dit creëer je niet zomaar.

 

Een onderdeel van het bouwen aan een sterk merk, is het ontdekken van een pijnpunt binnen jouw doelgroep. Haal dáár je kracht uit en speel in op deze ‘pijn’.

 

Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen: 

* Welk probleem (pijn) los ik nu echt op?

* Wat had ik willen weten voordat ik startte met mijn online platform?

* Waar loopt mijn doelgroep tegenaan tijdens een proces van een online bestelling?

 

Wij ontdekken deze pijnpunten met een Brand Boost: dé boost voor jouw merk. Samen creëren we een plan en stellen we de vraag: ‘Waar wil jij met je merk naartoe?’ Daar zijn wíj in geïnteresseerd. Door antwoord te krijgen op verschillende vragen, bepaal je een strategie welke past bij jouw merk en visie. En dat is het startpunt van een powerbrand.

 

 

Vind dé boost voor jouw merk

 

Creëer vertrouwen

Kopen is vertrouwen. Vertrouwen kun je winnen door sympathie en een sterke merkpersoonlijkheid in je communcatie. Goed uitgevoerd lijdt dit tot verbinding met jouw doelgroep. Zorg voor erkenning en associatie. Dit kan met een bekend gezicht, zoals Cora van Mora of Henk van Stibat dit doet. Maar ook met een onderscheidende tone of voice, kan je herkenning geven aan jouw organisatie of product. Wees daarin consistent. Zorg dat je altijd dezelfde lijn doorvoert in je contentcreatie en communicatie.

 

Herkenning en consistentie leiden dus naar vertrouwen. En dat zet aan tot een gewenste interactie zoals het bv het kopen van je product. Met vertrouwen ontstaat gunnen en daarmee versterk je merkvoorkeur.'

 

* Laat iets zien wat triggert.

* Zet je doelgroep aan het denken. 

* Creëer een vertrouwensband.

* Laat deze voor je werken en conversies zullen volgen.

 

Denk dus aan het kopen van je product, maar ook het simpele delen van je actie of het liken en volgen van je pagina. Meer weten over onze aanpak van deze module? Check hier ons See, Think, Do, Care-model.

 

 

 

 

Vergroot je bereik

Het ontdekken van je pijnpunt zorgt voor een sterke strategie. De inzet van een sterke module kan uiteindelijk zorgen voor vertrouwen en dus kopen. Maar hoe zet je je merk positief op de markt en zorg je dat dit zo blijft? Brand awareness maakt je merk bekend. Door dit op de juiste manier te managen, kun je zorgen voor een verwachtingspatroon vanuit je (potentiële) klanten die je kunt waarmaken. 

 

Bijvoorbeeld:

* Speel in op de behoeftes en raak je doelgroep op de juiste plek.

* Denk bijvoorbeeld aan drie sterke keywords, waarin je omschrijft waar jouw merk voor staat. Door deze te herhalen in al je (online) uitingen, creëer je herkenning van je merk.

 

Dit kan een positieve invloed hebben op de keuzestress van nieuwe klanten: je valt op en wordt gezien. De kans dat voor jouw merk wordt gekozen en niet die van de buren, wordt hierdoor groter.

 

Intern zorgt brand identity, als onderdeel van een sterk merk, ook voor duidelijkheid binnen het team. ‘Waar staan we voor als team? En hoe treden we hiermee naar buiten?’ Dit doet de communicatie ten goede en motiveert werknemers. Maak het verwachtingspatroon voor zowel je klanten als intern binnen het team waar. Zo kun je rekenen op binding en, daar is 'ie weer: vertrouwen.

 

 

Maak het verwachtingspatroon waar en creëer binding

 

 

Vertel een verhaal

En wanneer je die aandacht van de consument hebt gewonnen, moet je zorgen dat je deze ook behoudt. Vertel een verhaal, leg de focus niet alleen op zenden, maar vraag ook om interactie. Herkenning en betrokkenheid zijn key. Stel jezelf hierin wederom de vraag: ‘waar heeft mijn doelgroep behoefte aan?’ Zet de juiste vorm van communicatie en vormgeving in en ga voor een sfeer waarin zowel jijzelf áls je doelgroep zich thuis voelt.  

 

 

Kan jouw merk wel een BLU Brand Boost gebruiken? Maak dan een afspraak.

 

 

 

Dominique Point

Content Creative

dominique@blu-brand.nl

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

CONTACT

T: 020 - 238 29 12
E: info@blu-brand.nl

BLU Amsterdam

John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam

BLU Enschede

Hengelosestraat 549
7521 AG Enschede