Slimme contentmarketing of sluwe strategie?

May 16, 2018

 

Heb jij ‘m al gehad: de vraag of je jouw privacy-instellingen wil wijzigen op Facebook, Instagram en Twitter? Of heb je al een date op de planning staan via je Facebook-kanaal?

 

Zoals je afgelopen week hebt kunnen lezen, zijn er veel veranderingen gaande op het gebied van privacywetgeving en adverteren. Na het privacyschandaal moet Facebook weer met iets nieuws komen om de beeldvorming positief te beïnvloeden. Niet alleen op social media, maar ook op andere platforms worden er nieuwe strategieën op tafel gelegd om het publiek te (blijven) bereiken.

 

Of dit slimme contentmarketing is óf een poging om negatieve publiciteit te omzeilen met een sluwe strategie? Oordeel zelf:

 

It’s a date

Facebook heeft niet stilgezeten. We hebben afgelopen week weer mogen genieten van Mark (daar is ‘ie weer) tijdens een Developer Conference, waarbij allerlei nieuwe tools en producten zijn geïntroduceerd. Denk aan nieuwe Instagram videochats, een aangepaste interface voor je (privacy)instellingen én een advertentievrije dating app.

 

Na het schandaal met Cambridge Analytica over het delen van persoonlijke data, lijkt dit best een vreemde stap:

 

“We took your data and now we are here to find you a date with your data”

 

Ja. Facebook heeft wéér data van je nodig als je gebruik wil maken van deze tool. Maar no worries: je vrienden kunnen niet zien met wie je date via Facebook (thank god). En guess what? Dit lijkt een positieve werking te hebben! Sinds de komst van de nieuwe Facebook-tool, zijn de aandelen van Tinder (je-weet-wel, die andere datingapp) met zo’n twintig procent gedaald. Krijgen we dan toch weer een beetje vertrouwen in Mark?

​​

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kinderreclame is een dikke vette no-go ... toch?

Maar niet alleen Facebook, ook andere bedrijven bedenken steeds meer strategieën en concepten om hun merk positief te blijven promoten, ondanks de nieuwe privacywetgeving. Iets wat al langer speelt, maar nu steeds meer aan het licht komt, is de positie van kinderreclame. Wat mag nu wel en wat niet? Reclame voor voedingsmiddelen, gericht op kinderen tot en met 12 jaar, mag volgens de Nederlandse Reclame Code niet. En laat dat nu nét de doelgroep zijn van smaakvolle merken als Haribo, Coca Cola en Tony Chocolony.

 

Hoe bereik je ze dan? Nou, via een spreekbeurtpakket. Reclame Code geeft aan dat het (voor nu) wel is toegestaan om een voorlichtingscampagne te geven. En een spreekbeurt mogen we zien als een soort voorlichting. Mét de aanwezigheid van sluikreclame, dat dan weer wel. Wat ons betreft een slimme manier van contentmarketing en stiekem best sluw. Benieuwd naar zo’n spreekbeurt? Bekijk hier die van Tony Chocolony  (bron: Frank News).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Privacy is écht wel een dingetje

We blijven (slim) adverteren en publiek aantrekken op onze eigen manier, dat blijkt. Maar hoe zit het nu met onze privacy? Dat is toch de vraag die ons nog steeds bezighoudt. Naast een dating-tool en een Instagram-optimalisatie, speelt Facebook ook in op het gemak van haar gebruikers . Door de privacyinstellingen visueel aantrekkelijker te maken, een betere uitleg te geven wat het inhoudt en een easy to find button te gebruiken. Het is een soort shortcut menu geworden, waarbij alle tabs op één pagina zijn te vinden (je checkt 't hier).

 

Wow, we mogen dit dus allemaal zelf bepalen! Weer die twijfels, want: is dat wel écht zo? Het zou voor gebruikers sneller en gemakkelijker gemaakt worden om advertentievoorkeuren in te stellen. Transparantie en vertrouwen, toch Facebook?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De gevolgen? Er bestaat een kans dat een deel van je audience ervoor kiest om niet meer getarget te worden op je advertenties. Dit zou betekenen dat je bereik of conversie afneemt. Een kritische blik naar je strategie en structuur is daarom belangrijk. Want als je ads niet meer lopen zoals voorheen, moet je ervoor zorgen dat je reguliere content blijft aanspreken. Jouw toekomstige klanten moeten zelf voor jou kiezen. Omdat ze je vertrouwen. Keep it real en stel jezelf de vraag: spreek ik mijn audience op de juiste (organische) manier aan?

 

Anderzijds kan het ook zo zijn dat je audience juíst de mogelijkheid ziet om specifiek getarget te worden op bepaalde advertenties die zij zelf uitkiezen. Dit maakt het voor jou als adverteerder gemakkelijker om hier relevant op in te kunnen spelen, omdat je audience persoonlijk aangeeft wat ze wel en niet van je willen zien. Hallo persoonlijke advertentie!

 

 

You win some, you lose some

Nu rest ons nog de vraag: zijn deze ontwikkelingen nu slimme contentmarketing of sluwe strategie? Slim is het zeker. Maar toch ervaren we het ook als een sluikse manier om de échte issues te omzeilen. Uiteindelijk is het aan de consument om hier gehoor aan te geven. Happen ze toe of moet je meer uit de kast halen? Eén ding is zeker: jouw strategie moet staan als een huis. Wat zeg ik:

als een dikke vette mansion!

 

Wat er voor jou, je data en klanten precies gaat gebeuren? Met de nieuwe AVG wetgeving, die op 25 mei a.s. van start gaat, kun je maar beter goed voorbereid zijn. Daarover volgende week meer.

 

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste marketingtrends of een killer contentstrategie neerzetten? BLU kan je helpen. Bel, mail of kom een keer langs en check vooral even onze Brand Boost.

  

 

 

 

 

Dominique Point

Content Creative

dominique@blu-brand.nl

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

CONTACT

T: 020 - 238 29 12
E: info@blu-brand.nl

BLU Amsterdam

John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam

BLU Enschede

Hengelosestraat 549
7521 AG Enschede