Keepin’ it real: hoe jij jouw FB audience níet gaat verliezen

May 3, 2018

Misschien heb je minder likes, roept je advertentie minder interactie op of blijkt je conversie wat tegen te vallen. Herkenbaar? Dit alles kan te maken hebben met de veranderingen binnen het platform: Facebook.

 

Dat Facebook nieuwe ontwikkelingen uitvoert, zal niemand zijn ontgaan. Het bedrijf staat onder grote druk (ja Mark, je moet aan de bak) en neemt in een korte tijd drastische maatregelen. Met name op het gebied van privacy. Want, we delen graag alles met elkaar, maar er zijn grenzen. Toch? Niet alleen wij als gebruiker van Facebook ervaren deze veranderingen, maar ook jij als marketeer hebt vast gemerkt dat dit invloed kan hebben op je advertenties.

 

Daarom is het tijd voor verandering in je strategie. Je moet weten waarmee je jouw consument weet te bereiken en raken, hoe je ze kunt blijven triggeren en vooral hoe je vertrouwen kunt (blijven) winnen. Want dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait.

 

Kortom: hoe blijf jíj in connectie met je doelgroep?

 

Je doelgroep kiest zelf

Om privacy te waarborgen, is het belangrijk voor Facebook om de informatie van haar gebruikers veilig te bewaken en bewaren. Waarin je voorheen zo toegespitst mogelijk kon targetten op een specifieke tak binnen je volgers, zonder directe toestemming (yep, it’s true), krijgt de gebruiker nu zelf de keuze: welke data en informatie wil ik aan bedrijven laten zien en welke niet? Of iedereen deze voorkeuren daadwerkelijk gaat invullen is nog maar de vraag. De ervaring leert dat we toch snel neigen naar die ‘X’ button rechtsbovenin. Mocht je doelgroep wél de tijd nemen om zich hierin te verdiepen en zijn of haar wensen over zichtbaarheid aan te vinken, kan het wat lastiger worden om een gedetailleerd profiel te krijgen van de persoon aan wie je de advertentie of campagne wil tonen.

 


Facebook 'zegt' dat het voor transparantie gaat

Ook zullen advertenties op een andere manier worden getoond binnen je tijdlijn. De welbekende dark posts, waarbij getarget wordt op een bepaalde doelgroep, worden op een andere manier ingezet. Spoileralert: de dark posts zijn straks niet meer perse 'dark'. #saywhat? Ja. Facebook test op dit moment hoe gebruikers reageren wanneer zij álle advertenties die een bedrijf op een pagina heeft lopen, te zien krijgen. Ongeacht of ze de getargete doelgroep zijn of niet.

 

Deze veranderingen worden toegepast, zodat het platform zo transparant mogelijk blijft (ze moeten wel) en de verantwoordingsplicht bij de adverteerder ligt. Deze manier van adverteren gebeurt op dit moment alleen nog in Canada, maar zal vanaf juni dit jaar wereldwijd getest worden. Of dit uiteindelijk veel invloed heeft op het kijk-en-klikgedrag van jouw doelgroep? Wij zijn benieuwd. En, ja: we houden je uiteraard op de hoogte.

 

De key is vertrouwen

Voorheen wonnen veel adverteerders informatie van gebruikers in via diverse apps en tools, in plaats van ethisch bekijken wat de doelgroep écht aanspreekt.

Aangezien dit steeds lastiger wordt door de nieuwe privacyregels binnen Facebook, zullen de advertenties die ‘echt’ passen bij de doelgroep een groter positief effect hebben.

 

De key is vertrouwen. Wanneer je doelgroep vertrouwen heeft in je bedrijf en dus ook in je advertenties, zal dit zijn vruchten afwerpen en een hoger bereik opleveren. Zorg dat je als bedrijf herkenbaar bent, men direct ziet met wie ze te maken hebben en maak vooral een duidelijke call to action: wat wil of vraag ik nu eigenlijk écht van mijn ‘totale’ doelgroep?

Keepin’ it real

Laat jezelf zien en maak het persoonlijk, want meer persoonlijkheid = meer vertrouwen. En vertrouwen zorgt voor verbinding. Je klanten zijn ook je fans! En we weten het allemaal: dat ‘onderbuik’ gevoel moet gewoon lekker zijn.

 

Onze tips:

  1. Blijf actief, want hoe vaker je content wordt aangevuld, hoe sneller je in een zoekmachine terecht komt.
     

  2. Zorg voor actualiteit, inspireer en houd vast aan herkenbare rubrieken. Bijvoorbeeld: zorg dat je elke vrijdag een korte video laat zien of laat weten dat je iedere maand een blog online zet. Je volgers zullen dit erkennen als iets vertrouwds en hier misschien zelfs naar gaan vragen.
     

  3. Pas de context aan op het platform waarop je adverteert. Dit hoeft maar een klein detail te zijn wat past bij het medium. Denk aan hashtags, de tone of voice en de oproep naar interactie.

 

Op deze manier word jij gezien en wíl je ook gezien worden. #TrustUs

 

Heb je geen idee hoe je dit voor jouw bedrijf moet aanpakken? BLU kan je helpen. Bel, mail of kom een keer langs voor een antwoord op al je vragen.

 

  

 

 

  

Dominique Point

Content Creative

dominique@blu-brand.nl

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

CONTACT

T: 020 - 238 29 12
E: info@blu-brand.nl

BLU Amsterdam

John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam

BLU Enschede

Hengelosestraat 549
7521 AG Enschede