De 8 grootste social media hypes van 2017

December 22, 2017

Nog voordat het kerstdiner op tafel wordt gezet en je de champagnefles laat ploppen, blikken we terug naar de áller grootste social media hypes van het afgelopen jaar.

 

Komen ze:

 

 

#1 Habiba Challenge

‘Habiba, Habiba. Waarom stress je mij a zina…’  We kennen ‘m allemaal. Toen deze hit uitkwam kon het ook niet anders dat deze not-so-treiter-vlogger-anymore heel wat losmaakte binnen zijn jongere fanbase in Nederland. In de videoclip rent rapper Boef in boxershort over straat. En jawel: een nieuwe challenge was geboren! Filmpjes werden massaal gedeeld, waarbij iedereen ín onderbroek de straat op ging. Wat begon als een grap werd al snel wat gevaarlijker, omdat fans ook de snelweg opzochten om te gaan rennen. Maar ach; we zijn toch allemaal wel eens gewoon Boef, man?

 

 

 

#2 Salt Bae Meme

De Salt Bae Meme hebben we te danken aan de Turkse chef Nusret Gökçe. Met zijn video waarin hij op een heel excentrieke manier zoutkorrels strooit over een verse steak, ging hij binnen no-time viral. Binnen 24 uur had de video maar liefst 2.4 miljoen views en zo’n 8700 comments. Iemand reposte de video op Twitter met de hashtag #saltbae en je kon er niet meer onderuit. Nagemaakte video’s, quotes, tekeningen: alles voor salty bae. En zeg eens eerlijk; dit doe jij nog steeds in de keuken.

 

 

 

#3 De #hashtags van 2017

De ultieme favoriete hashtags, blijven toch wel #love, #happy en #dog. Vooral dieren zijn immens populair. Op Instagram heeft #dogstagram meer dan 15 miljoen posts gehaald in 2017.  De hashtags #motivational, #foodporn, #fitspo en #trump stonden ook hoog in de ranking van het afgelopen jaar. Die laatste vinden we niet heel gek…

 

 

 

#4 Shooting Stars Meme

Het nummer van de Bag Raiders met Shooting Stars uit 2009, kregen we in 2017 allemaal niet meer uit ons hoofd door de komst van de zogeheten Shooting Stars meme. Even kort uitgelegd: leg een moment vast van je beste vriend, opa, tante of hond en laat ze tijdens een moment suprême door the infinite expanse of space vliegen. Zet Shooting Stars eronder en je spreekt van een regelrechte hype. Een regelrechte ramp als je het mij vraagt, maar oh-zo grappig. In de originele videoclip 'vallen' de Bag Raiders in het universum. Het val-moment zou dé inspiratie zijn geweest voor de YouTube generatie van nu om iedereen die het wil, te verwerken in de Shooting Stars clip. Niet alleen je oma, maar ook bekende acteurs en filmscenes zijn hiermee viral gegaan  ‘Tu..tudu..tu tuduuu…’ 

 

 

 

#5 Kamergotchi

Politici + game = vragen om een hype. Want hoe leuk is het om jouw favoriete politicus zo lang mogelijk in leven te houden door hem te voeren, aandacht en kennis te geven én je politieke invloed op uit te oefenen? In het satirische programma ‘Zondag met Lubach’ werd de App Kamergotchi geïntroduceerd en bracht presentator Lubach dit fenomeen tot leven. Met de vraag: ‘voor welke lijsttrekker voel jij het meest?’ maakte het programma heel wat los in Twitterend Nederland. De App werd massaal (ruim 750.000 keer!) gedownload door de betrokkene kiezer. De App was te downloaden t/m 15 maart 2017, toen de verkiezingen voorbij waren.

 

 

 

#6 Lak door Tijn

De doodzieke Tijn daagde iedereen in Nederland uit om zijn of haar nagels te lakken en daarmee geld te doneren voor onderzoek naar kinderen met een hersentumor. Tijn zelf, die ons helaas heeft moeten verlaten in juni afgelopen zomer, kampte zelf ook met deze vreselijke ziekte. Ondanks dat hij de strijd hiertegen verloor, hoopte hij met zijn ‘Lak door Tijn’ actie andere kinderen wel te kunnen helpen. Voor €10,- kon je een potje nagellak kopen, deelde je de foto met de hashtag #lakaan en daagde je drie andere vrienden uit hetzelfde te doen. Nagels werden gelakt en foto’s werden massaal gedeeld op social media. Bekend en onbekend Nederland deed mee en kleurde voor Tijn. De teller staat inmiddels op ruim een miljoen! Dankjewel, Tijn.

 

#7 Backpack Kid

De 15 jarige Russel uit Lawrenceville, Georgia, heeft de zogeheten Backpack Kid dans geïntroduceerd. Makkelijk is het niet, maar leuk om naar te kijken is het zeker! Hoe het begon? Gewoon, voor de spiegel, toen Russel wat bewegingen maakte. Dit werd vervolgens op social media geplaatst en we weten allemaal wat er dan gebeurt: plots, klap, boem - bekend! De rest is geschiedenis. Met maar liefst 2.1 miljoen volgers op Instagram, heeft Russel zelfs zijn iconische dansje laten zien tijdens een show van Katy Perry. Nu jij!

 

#8 Fake News

De term Fake News werd een regelrechte ‘hit’ op onze sociale kanalen door het Twittergedrag van, daar is ’ie weer: president Donald Trump. Tijdens de presidentsverkiezingen afgelopen jaar werd er zoveel nep-nieuws verspreid en nepaccounts aangemaakt, dat Facebook factcheck lanceerde om écht nieuws te onderscheiden van fake news. Trump gebruikt deze hashtag zelf ook in zijn Tweets om de lezer ervan te overtuigen van zijn gelijkheid. Dus..

 

 

So far, so good; die hypes van 2017. Voor nu rest ons nog maar één ding: geniet van het eetfestijn, pas op met vuurwerk en als je dan toch bezig bent, neem meteen een kijkje op onze website. We zien je graag in 2018.

 

Cheers!

 

 

 

Door: Dominique Point

Leestijd: 3 minuten

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

CONTACT

T: 020 - 238 29 12
E: info@blu-brand.nl

BLU Amsterdam

John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam

BLU Enschede

Hengelosestraat 549
7521 AG Enschede