Dé nieuwste tools om te adverteren via social media

August 7, 2017

Adverteren wordt ons steeds gemakkelijker gemaakt op Social Media. Zo is het via Instagram Stories mogelijk om met één swipe omhoog direct naar een website te linken. Wij zijn zelf druk bezig om constant deze vernieuwingen toe te passen binnen ons werkveld om altijd up-to-date de beste creaties te kunnen realiseren. Benieuwd naar andere innovaties op dit gebied?

 

De allernieuwste social advertentie mogelijkheden vind je hier:

 

 

#1 Facebook ‘M’ - That’s what I need!

Nieuw en nog volop in de ontwikkeling in medialand, is het gebruik van ‘Facebook M’. Ben je als consument op zoek naar het perfecte cadeau, een restaurant reservering in de buurt of is het tijd voor een weekendje weg? Dan wordt ‘M'  hierin de redder in nood als in een sociale virtuele assistent via Facebook Messenger. Nu hoor ik je denken: maar dit kennen we toch al van o.a. Siri en Google Now?’  Dat klopt! Het verschil zit ‘m dan ook in het feit dat Facebook, naast het gebruik van artificial intelligence, ook gebruik gaat maken van échte mensen die je op weg kunnen helpen. Daar waar Siri een grens heeft in automatisch antwoorden en zoekopdrachten, zal ‘Facebook M’ zorgen dat werkelijk íedere vraag een antwoord krijgt, persoonlijk op jou gericht.

 

Doel: Messenger de eerste stop maken om als consument mobiele zoekopdrachten in te dienen en dit eindeloos en zo persoonlijk mogelijk vast weten te houden. Daarnaast zal het gebruik van de mobiele App daar alleen maar door worden vergroot.

 

Als bedrijf zou je hier goed op kunnen inspelen, door te adverteren via ‘M’ en daarmee (potentiële) klanten kunnen aansporen tot een aankoop. Doordat je een persoonlijk gesprek met ze aangaat, verhoog je ook de engagement. Hierbij zet Facebook tevens sterk in op conversational interfaces: gesprekken tussen mens en machine.

 

Het werkt eigenlijk net zoals Messenger nu doet, alleen stel jij de vraag aan ‘M’, en zal er, door middel van een softwareprogramma, direct een switch worden gemaakt naar de gewenste taal. Wedervragen worden gesteld en updates blijven verstuurd worden om de conversatie aan te blijven gaan. Daarnaast zullen gebruikers niet weten of het de computer is die reageert, of dat het juist een persoon uit een helpcenter is die achter zijn of haar scherm jouw antwoord tikt. Anders dan Siri, is 'M’ gender free.

 

‘M’ is sinds april dit jaar alleen beschikbaar voor iOs en Android gebruikers in de U.S. en zal in de toekomst ook voor andere landen toegankelijk zijn. Wij zijn benieuwd en houden de ontwikkelingen voor je in de gaten!

 

#2 Instagram - Binnen één swipe naar een aanbieding

 

Dat Instagram advertentie functies hanteert, bestaat al langer dan vandaag. Zo kun je als bedrijf inspelen op foto-advertenties, videoadvertenties, tot een max. van 60 seconden en carrousel-advertenties, waarbij meerdere afbeeldingen kunnen worden geswiped, zodat diverse producten of diensten worden gecommuniceerd naar de gebruiker binnen de feed.

 

Daarnaast zijn er ook call-to-action buttons aanwezig, die je kunt toevoegen aan de advertentie, om de consument nog meer te triggeren. Denk hierbij aan de ‘Shop Now’ of ‘Learn More’ buttons.

 

NEWSFLASH: je kunt nu ook al een tijdje lekker adverteren én swipen in je Instagram stories. Je-weet-wel, die korte video’s van je medegebruikers bovenin de App. De advertenties zullen tussen deze overige stories worden vertoond en automatisch worden afgespeeld tijdens het kijken.

 

'Het menselijk brein verwerkt plaatjes 60.000 keer sneller dan tekst'

 

Waar voorheen het doel was om hiermee zoveel mogelijk bereik en naamsbekendheid te krijgen, blijkt nu dat het ook mogelijk is om een ‘Swipe Up’ optie te in te stellen in je story, waardoor je direct een doorverwijzing krijgt naar de website/dienst of product. Geen moeilijke handeling denken wij, en o-zo simpel om de toegangsdrempel tot aankoop te verkleinen! Kanttekening is wel, dat deze functie (nog) niet voor iedereen beschikbaar is. Zo moet je als bedrijf minimaal de 10.000 volgers aantikken, wil je deze functie kunnen gebruiken. Mocht je dit nog niet hebben behaald, kun je slim gebruik maken van bijvoorbeeld een bekende blogger of influencer met veel volgers die jouw website of actie kan promoten op deze manier.

 

Adverteren via deze weg heeft voor jou als bedrijf een groot voordeel, want Instagram heeft natuurlijk een enorm bereik. Een story duurt niet lang en is 24 uur zichtbaar. Ook interessant voor hints, bepaalde acties of producten/diensten met een termijn datum. Zorg wel dat je in de story een kreet verwoordt of beeld gebruikt wat de consument ook daadwerkelijk aanzet om lekker te gaan swipen.

 

 

#3 Snapchat - Where you AD’?

 

Snapchat adverteert al een tijdje, wat een echte uitkomst is voor bedrijven met een wat jongere doelgroep. Een nieuwe optie in Snapchat is ‘Snap-Map.’ Met deze tool kun je gemakkelijk zien waar je vrienden uithangen, welke evenementen er in de buurt zijn en ben je op de hoogte van het laatste ‘Breaking-News.’ Je vindt deze optie door een knijpbeweging te maken op het scherm in cameramodus. Geef direct aan met wie je de locatie wil delen en met welke vrienden je bent.

 

Als bedrijf zou je hier gebruik van kunnen maken, door zelf een evenement of aankondiging in de map te verwerken. Kondig een evenement aan op locatie of breng je volgers alvast op de hoogte d.m.v. het laatste nieuws en waar er binnenkort iets zal gaan plaatsvinden.

 

Ook is er een mogelijkheid om een gezamenlijke story te delen via de map. Fotografeer of leg vast in een korte video waarin je met het gezelschap bent op bijvoorbeeld een evenement of beurs. Het Snapchat-team bekijkt dan je bijdrage en kan het plaatsen als hotspot op de kaart. Dit wordt overigens alleen gedeeld als je Snapchat heb geopend.

 

Snapchat is immens populair door de gratis filters en features. Facebook en Instagram nemen deze mogelijkheden dan ook maar al te graag over. Naast deze nieuwe feature, kunnen Snaps tegenwoordig ook zonder tijdslimiet gemaakt worden én er is een optie om te zoeken met Snapchat universal Search. #handig!

 

 

#4 Pinterest - Visueel hoogstandje

 

Een wetenschappelijk feitje tussendoor: het menselijk brein verwerkt plaatjes 60.000 keer sneller dan tekst, en dus werkt Pinterest perfect als visuele zoekmachine. Daarnaast is het mobielvriendelijk en daarom gebruiksvriendelijk voor alle smartphone-addicts onder ons.

 

Hoe relaxed is het dan om te kunnen adverteren via Pinterest? In Canada, de VS en de UK is dit al mogelijk in de vorm van promoted pins. Dit kan in de vorm van buyable pins, herkenbaar door de blauwe koop-knop, om direct je aankoop te doen via de App. Promotie kan ook gedaan worden via video content, waarbij video’s direct worden afgespeeld binnen je Pinterest feed. Om de conversie zo klein mogelijk te maken, zijn er ook App promoted pins, waarbij pinners direct naar de juiste site of download store worden gestuurd. Daarnaast kun je gebruik maken van One-Tap, waarbij je met één klik tevens naar de juiste pin of site wordt gebracht om je aankoop te realiseren.

 

Deze pins zijn te vinden in de category feed en hebben een label als herkenning. Door dat ze gecategoriseerd worden, kun je specifiek adverteren op een doelgroep die jij als bedrijf graag wil aanspreken.

 

Wij kunnen niet wachten tot deze optie ook in Nederland beschikbaar is!

 

 

Door: Dominique Point

leestijd 4 minuten

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

CONTACT

T: 020 - 238 29 12
E: info@blu-brand.nl

BLU Amsterdam

John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam

BLU Enschede

Hengelosestraat 549
7521 AG Enschede